zaterdag 25 juli 2015

Wie is het depressiefst?

Lieve Tante Hielke,

Ik voel me al een maar maanden best wel verdrietig ofzo (sinds m'n oma dood is eigenlijk) maar toen ik dat aan m'n beste vriendin Margje vertelde, zei ze "oh ja nee ik begrijp helemaal wat je bedoelt. Ik heb dat ook heel sterk, ik heb het zo moeilijk sinds Lars bij me weg is." Ik bedoel ik begrijp ook wel dat zij ook problemen heeft, maar volgens mij ben ik ongelukkiger hoor. Ik wil dit graag aan haar bewijzen. Heb jij enig idee hoe ik dit kan doen?

Liefs, groetjes,

Irene
PS: ik ben je allergrootste fan!
_____

Lieve Irene,

Je moet goed bedenken, verdriet is iets dat heel precies meetbaar is. Zelf diagnosticeer ik mezelf altijd met behulp van de schaal van Alles is Liefde, om te checken hoe het met mijn eigen geestelijke gezondheid is. Ik zal hem je even uitleggen. Het gaat erom dat je noteert op welke momenten van Alles is Liefde je moet huilen en hoe hard. Aan de hand daarvan stellen we een diagnose op.

Eerste huilmoment: de openingsmonoloog van de voice-over.
Ik begrijp het, teksten als 'Sinterklaas bestaat niet,' 'Nederland wordt nooit wereldkampioen' en 'jij trouwt niet met de juf' kunnen hard aankomen, maar nu al huilen is echt wat aan de vroege kant.

De opties en de bijbehorende depressiescores zijn:
  • Je hebt een brok in je keel (2 depressiepunten)
  • De eerste tranen vloeien al over je gezicht (9 depressiepunten)
Tweede huilmoment: Wendy van Dijk d'r vader is dood, terwijl ze hem juist net een "ZAK!! JE BENT EEN ZAK PAP" heeft genoemd.
  • Je voelt geen emotie: dit lijkt me een heel gezonde houding. Die Wendy is ook echt een teringwijf hè? Lekker voor d'r. (0 depressiepunten)
  • Je huilt stiekem alweer: dit lijkt me aan de instabiele kant. (7 depressiepunten)
Derde huilmoment: die ene actrice van Gooise Vrouwen zegt: 'als het om de liefde gaat, zijn we vroeg of laat allemaal te laat. Het gaat om die kleine geluksmomentjes tussendoor...'
  • Een brok in je keel: begrijpelijk (0 depressiepunten)
  • Voorzichtige, enigszins beschaamde tranen: begrijpelijk (0 depressiepunten)
  • Vreselijke huilgeluiden met lange uithalen: begrijpelijk (0 depressiepunten)
Vierde huilmoment: Carice van Houten steekt Marc-Marie Huijbregts neer, scheurt hem open en maakt slingers van zijn darmkanaal.
Hey, hey wacht eens dit zat helemaal niet in de film! Ik denk dat je aan waanbeelden lijdt. (10 zoek-professionele-hulppunten)

Vijfde huilmoment: het moment dat Thomas Acda 'maar liefje, het is toch nooit op?' tegen zijn vrouw zegt (die ene actrice met de stem van de HEMA) en het daaropvolgende halfuur van hoofdpersonages die herenigd worden met de mensen van wie ze het meest hielden. 
  • Je voelt veel emoties: gelukkig maar. Ireen. Mooi om ook die kwetsbaarheid bij je te zien. Nergens voor nodig om je voor je emoties te schamen. Laat dat waardeoordeel los. (0 depressiepunten)
  • Je voelt weinig emoties: je bent een harteloze eikel, Irene. (10 zoek-professionele-hulppunten)
Laat je me weten wie d'r van jullie twee gewonnen had? Ik duim voor je!

Liefs,

Tante Hielie

Als het om de liefde gaat, zijn we vroeg of laat allemaal te laat...
Hee! Misschien is dit ook wel interessant voor jou:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten