donderdag 6 augustus 2015

Taalfoutirritaties

Lieve tante,

Valt het u ook op dat steeds meer mensen de Nederlandse taal foutief gebruiken? Dat 'hun' als onderwerpsvorm steeds vaker de norm is en mensen overal het werkwoord 'doen' gebruiken ("dan doe ik even dat afknippen", "doe jij eens die app installeren", etc.)? Naast gesproken taal kom ik ook in steeds meer berichten op Facebook of zelfs (universitaire) groepsverslagen onnodig veel taal- en spelfouten tegen.

Als taalpurist irriteert dit me mateloos, maar ik word er moe van om steeds iedereen te verbeteren en daarnaast ben ik bang dat het betuttelend en betweterig overkomt. Kunt u vanuit uw expertise als neerlandicus en schrijver tips geven om met dergelijke frustraties om te gaan? 

Veel liefs, Jules
_____

Beste Jules,

Je hebt gelijk, dat komt betuttelend en betweterig over. Vanuit mijn expertise als neerlandicus en schrijver kan ik je vertellen dat taal een middel van communicatie is en dat het daarom niet 'goed' of 'fout' kan zijn, alleen 'duidelijk' en 'onduidelijk'. Natuurlijk, in een sollicitatiebrief kan officieel-door-de-overheid-goedgekeurd-'correct' taalgebruik functioneel zijn om te laten zien dat je zorgvuldig bent, maar dat betekent niet dat we met z'n allen hoeven te doen alsof mensen die, zoals ieder normaal mens, gewoon 'hun hebben' zeggen, dat die moreel verdorven zijn. Er zijn zoveel ergere dingen in de wereld!

Zoals:

1. een lekke band
2. ergens met je kleren achter blijven haken
3. de afwas doen
4. 2,5 u lang thuisblijven voor PostNL zodat je je muizengif op tijd in ontvangst kunt nemen, terwijl de bezorger niet eens naar je huis toe komt, die hele dag niet
5. en massamoord.

Denk daar maar eens aan als je je straks weer zo vreselijk opwindt!

Liefs,
Tante Hielie

Wie weet zijn dit hieronder ook wel leuke vragen voor jou! (Geselecteerd zonder gebruik te maken van cookies)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten